Development of Interactive Ebook Taksi (Fiction Story) As a Media of Literary Appreciation Skills

  • Yulia Rohmatul Laili Universitas Islam Balitar, Blitar, Indonesia
  • Ida Putriani Universitas Islam Balitar, Blitar, Indonesia
  • Sripit Widiastuti Universitas Islam Balitar, Blitar, Indonesia
Keywords: Interactive ebooks, fiction, literary appreciation

Abstract

Literary appreciation is the skill of understanding, living, and giving opinions on a literary work. Observations of literary appreciation learning in 3 elementary schools showed literary appreciation learning by lecture method, and 66% of children had difficulty appreciating stories. The purpose of this research is to develop an media interactive ebook Taksi (Fiction Story) that deserves to be used in the study of literary appreciation. This type of research is Research and Development (RnD) uses Borg and Gall development models that have been adapted using 7 steps (potential and problems, data collection, product design, design validation, design revision, readability test, product revision). Data analysis using descriptive quantitative. The percentage feasibility of interactive ebook Taksi (1) material and language experts is 86% (2) multimedia and learning media experts by 85%. Teacher readability test results by 88%. Student readability test results by 99%. Thus, media interactive ebook Taksi deserves to be used as a learning medium.

References

Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Asmaningsrum, Henie Poerwandar, Betaubun, M., & Nasrawati, N. (2020). Analisis Kebutuhan E-book Interaktif Bilingual Etnokimia dengan Pendekatan Konstruksivisme. Magistra: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan. 7 (1): 10-22.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Perannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Farida, Susanti. (2015). Pengembangan E-Modul dengan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker pada Pokok Bahasan Fluida Statis untuk Peserta Didik SMA/MA Kelas X. Repository UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Gall, M.R., Joyce P. Gall, & Walter R. Borg. (2007). Educational Research. New York: Pearson.
Haidar, Ali. (2016). Pengembangan Media Buku Pintar Elektronik Sebagai Media Pembelajaran Pada Siswa SD Kelas 4 Tema Indahnya Kebersamaan Kurikulum 2013. Universitas Negeri Semarang.
Kwartolo, Y. (2010). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan penabur No 14, tahun ke-9.
Lestari, Rina Tiya, dkk. (2018). Ebook Interaktif. Kajian Teknologi Pendidikan. 1(1): 71-76.
Musfiqon, HM. (2012). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Putriani, Ida. (2019). Analisis Unsur Intrinsik dan Nilai-Nilai Kehidupan pada Cerita Fiksi Kontemporer Mahasiswa. Konstruktivisme. 11(1): 66-77.
Restiyowati, Illa, & Sanjaya, I Gusti Made. (2012). Pengembangan E-Book Interaktif Pada Materi Kimia Semester Genap Kelas XI SMA (Ebook the Matter of Interactive Even Semester Chemical Class XI High School). Unesa Journal of Chemical Education, 1(1).
Retnaningtyas, Hanova Rani Eka, & Andika Yunilis. (2020). Perbandingan Kemampuan Bercerita Siswa Laki-Laki dan Perempuan di Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education. 3(1): 45-56.
Sadiman, Arif S., dkk. (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Sayuti, Suminto. (2000). Berkenalan dengan Prosa Fiksi. Yogyakarta: Gama Media.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development.Bandung: Alfabeta.
Suhendrianto. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Tematik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MIN Tegalasri Kec. Wlingi Kab. Blitar. Repository Universitas Islam Negeri Maulana Ibrahim Malang.
Sunardo, Tri Adityo. (2015). Pengembangan Buku Pintar Elektronik (BPE) Sebagai Media Pembelajaran Pada Siswa SD Kelas 4 Tema Selalu Berhemat Energi Kurikulum 2013. Universitas Negeri Semarang.
Sundayana. (2015). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Waluyo, Herman J. (2002). Apresiasi Puisi untuk Pelajar dan Mahasiswa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Zulela. (2013). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Published
29-04-2021
How to Cite
Laili, Y., Putriani, I., & Widiastuti, S. (2021). Development of Interactive Ebook Taksi (Fiction Story) As a Media of Literary Appreciation Skills. Musamus Journal of Primary Education, 3(2), 166-175. https://doi.org/10.35724/musjpe.v3i2.3499