The Influence of Consumer Behavior in Buying Non Hydroponic Vegetables Pesticides in Padang City
Abstract
The agricultural sector is one of the sectors contributing to income in Indonesia's development. The agricultural sector, which supports human needs, also contributes to negative impacts in environmental damage, including the green revolution. The purpose of this study was to analyze the influence of consumer behavior in purchasing decisions on hydroponic non-pesticide vegetables in the city of Padang. The method used sampling techniques, namely non-probability sampling withmethod incidental sampling, samples taken as many as 40 respondents. The results in the study were based on linear regression analysis that cultural factors, social factors did not have a significant effect on purchasing decisions for hydroponic non-pesticide vegetables in the city of Padang
References
Badan Pusat Statistik. (2020). Produksi Sayuran Indonesia 2015-2019.BPS RI.
Badan Pusat Statistik. (2020).Produksi Sayuran Sumatera Barat 2015-2019.BPS RI.
Badan Pusat Statistik. (2020).Produksi Sayuran Kota Padang 2015-2019.BPS RI.
Dasifah E, Budiyono H, dan Julaeni M. (2010). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Sayuran Organik di Pasar Modern Kota Bekasi. Jurnal Agribisnis dan Pengembangan Wilayah , 1, 4-13.
Engel et.al. 1994. Consumer Behavior. Jakarta: Erlangga.
Fangidae, W., Un, P., & Nainiti, S. P. N. (2020). Analisis Keputusan Konsumen Dalam Pembelian Jagung Rebus Studi Kasus Di Kelurahan Oesao, Kecamatan Kupang Timur, Kabupaten Kupang. Jurnal Excellentia, 9(01), 65-72.
Farabi. 2015. Faktor-Faktor yang Dipertimbangkan Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Menggunakan Jasa Bimbingan Belajar Pada PT. JILC Makassar. Makassar: Universitas Hasanuddin.
Fitriana. 2015. Pengaruh Usia, Pendidikan, Pendapatan, Faktor Sosial, Budaya, Pribadi, dan Motivasi Terhadap Persepsi Konsumsi Pangan Pokok Non Beras di Wilayah Jakarta Barat. Jakarta: Universittas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro.
Juningsih, Sri, Bambang Mulyatno Setiawan, and Djoko Sumarjono. "Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Cabai Rawit (Capsicum Frutescens) di Kabupaten Boyolali." Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis 4.1 (2020): 51-57.
Kaswita, Cori. 2011. Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi konsumen dalam pengambilan keputusan pembelian buah di pasar arengka (pasar tradisional) dan giant hypermarket (pasar modern) di kecamatan tampan kota pekanbaru. Skripsi Fakultas Pertanian Universitas Riau. Pekanbaru.
Kotler dan Amstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran Jilid 1 Edisi 12. Jakarta: Erlangga.
Maswadi. (2012). Kajian Faktor Kepribadian Perilaku Konsumen Terhadap pembelian Sayur Organik di Supermarket Kota Pontianak. Jurnal EKSOS, 8, 7
Mercy. 2014. Jurnal Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, dan Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Nokia Di Kota Padang. Program Studi Pendidikan Ekonomi, STKIP- PGRI Sumbar. https://media.neliti.com/media/pu blications/43010-ID-pengaruhfaktor-budaya-sosial-pribadi-danpsikologis-terhadap-keputusanpembelia.pdf Diakses pada 27 Januari 2020 pukul 17 : 56
Maramis dan Maramis. 2009. Catatan Ilmu Kedokteran Jiwa. Surabaya: Erlangga.
Noviyarto, Handy.2010.Pengaruh Perilaku Konsumen Mobile Internet Terhadap Kepuasan Pembelian Paket Layanan Data Unlimited Internet CDMA Di DKI Jakarta. Teknik Elektro. Universitas Mercu Buana. Jakarta
Priherdityo, E.2016. Survei: Masyarakat Indonesia Mulai Sadar Makanan Sehat. CNN Indones.
Priyatno, D. (2012). Cara Kilat Belajar Analisis Data dengan SPSS 20. Yogyakarta: Andi Offset.
Puspitarini, Dian. 2013. Pengaruh Faktor Kebudayaan, Sosial, Pribadi, dan Psikologi Terhadap Proses Keputusan Pembelian Produk Pizza (Studi Pada Pizza Hut Cabang Jalan Jenderal Sudirman No.53 Yogyakarta)â€. [Skripsi] Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta (UNY) Fakultas Ekonomi.
Roidah, I.S. (2014). Pemanfaatan Lahan Dengan Menggunakan Sistem Hidroponik. Jurnal Universitas Tulungagung Bonorowo, Vol.1.No.2
Sanjaya, A., Hastuti, D., & Awami, S. N. (2018). Faktor-Faktor yang mempengaruhi konsumen terhadap konsumsi cabai rawit di Kabupaten Semarang. Mediagro, 13(1).
Saodah D.S, dan Malia R. (2017). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Pembelian Sayuran di Pasar Tradisional ( Studi Kasus Pasar Muka Cianjur). Journal agroscience, 7, 183.
Suprayitno A, Rochaeni S, & Purnomowati R. 2015. Jurnal Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, Dan Psikologi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Restoran Gado-Gado Boplo. Program studi agribisnis, Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidyatullah Jakarta. http://journal.uinjkt.ac.id/index.ph p/agribusiness/article/viewFile/52 93/3501 Diakses pada 28 januari 2020 pukul 22 : 52
Susanti G. A., Qomariah N., & Anwar. 2017. Jurnal Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Di Cafe Cangkir Klasik Jember. Fakultas Ekonomi, Universitas Muhamamdiyah Jember. http://jurnal.unmuhjember.ac.id/in dex.php/PENELITIAN_IPTEKS/ article/view/1899/1560 Diakses pada 28 Januari 2020 pukul 19 : 28
Ulum, R. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen Terhadap Pembelian UMKM di Sekitar Jembatan Suramadu. Eco-Socio: Jurnal ilmu dan Pendidikan Ekonomi, 1(1), 58-64.
Urfana , Sembiring B. K. F. 2012. Jurnal Analisis Pengaruh Faktor Kebudayaan, Sosial, Pribadi, Dan Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Cepat Saji Pada Konsumen Kentucky Fried Chicken (KFC) Walikota Medan. Departemen Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Sumatra Utara. https://jurnal.usu.ac.id/index.php/j mim/article/view/2308 Diakses pada 27 januari 2020 pukul 17
The authors who publish in Musamus Journal of Agribusiness agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- This journal provides immediate open access to its content. All the articles are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors grant the journal the following rights: (1) first publication and distribution of the article, (2) making it available to the public; and (3) public presentation.
- Authors have the right to enter into separate contractual arrangements for posting the article to an institutional repository or publishing it in a book with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted to post citations from their work online (e.g. on their website) with an acknowledgement of its initial publication in this journal